Slik ser den forbedrede gang- og sykkelveien forbi rundkjøringen ved Bodø Havn på Rønvikleira ut.
Ida Blom-Stenbakk/ Hanseth Bodø AS
Arbeidet som nå er avsluttet, er en del av Bypakke Bodøs satsing på forbedringstiltak rettet mot gående og syklende.
Hva er gjort?
Der det tidligere var en skarp sving inn mot rundkjøringen fra vest, er det nå en gjennomgående slakere sving, midtrabatten er fjernet og man får utnyttet bredden på gang- og sykkelstien i større grad.
– Det er nå bedre plass for fotgjengere og syklister å passere hverandre på en sikker måte, og jobben for brøytemannskapet som gjennomfører vinterdriften har blitt betydelig enklere, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Arild Hegreberg.
Før og etter: Med bedre kurvatur og en midtrabatt mindre, skal det nå bli bedre flyt for gående og syklende ved rundkjøringen til Bodø Havn. Løsningen gir en bedre utnyttelse av veibredden, som også forenkler brøytingen på vinterstid
Ole Wiggo Nerva og Erik Betten / Statens vegvesen
Nytt gangfelt i Olav V gate
Tidligere i høst ble det også etablert et nytt gangfelt ved Circle K i Olav V gate, og fartsgrensen er redusert fra 60 til 50 km/t på stedet.
– Gangfeltet ble etablert etter at det i lang tid har vært behov for et nytt krysningspunkt av Olav V gate. Det er til tider vanskelig å krysse gaten når det er mye trafikk fortsetter Hegreberg.
Med en del næringsvirksomhet på sørsiden av Olav V hvor kunder leverer fra seg bilene sine, gjør at mange har behov for å krysse gaten til fots.
– Vi forventer at det nye gangfeltet gjør krysningsøvelsen enklere, og at bilistene er oppmerksomme på at det har kommet et nytt gangfelt og at hastigheten er redusert. Det er fort gjort å kjøre på autopilot og ikke tenke over det, avslutter han.
Med litt Beatles-inspirert gange, testet noen heldige utsendte fra Statens vegvesen ut det nye gangfeltet i Olav V gate.
Tor-Einar Schønning/Statens vegvesen